بازگشت به صفحه نخست

تجربه رفتینگ در رود نیل

مختصری درباره رفتینگ

“رفتینگ” یا قایقرانی در آبهای خروشان واژه ای انگلیسی است برگرفته از کلمه Raft که نام قایق بادی ای است که بر آن سوار می شوند و ing که بر انجام آن دلالت می کند. عبارت فارسی ای که برای این فعالیت در نظر گرفته شده “رودگردی” است.
این فعالیت شاید از زمانی که بشر شروع به کشف دنیای خارج از محدوده زندگی خود را کرد آغاز شده است. در ابتدا انسان های اولیه تیرک های چوبی یا دسته های نی را با طناب به هم متصل می کردند و بدین وسیله که به آن کلک گفته میشود، زمان شکار، کوچ و یا حمل بار از رودخانه ها عبور می کردند.
اما امروزه این فعالیت ابعاد ورزشی و تفریحی به خود گرفته است و امکانات و تجهیزات آن با علم روز بسیار پیشرفت کرده اند.
کلک های امروزی یا همان قایق های رفتینگ از محفظه های لاستیکی متعدد و چندلایه که به هم متصل شده اند تشکیل شده است و دارای استحکام بسیار بالایی هستند تا امنیت سرنشینان قایق را در مقابل امواج و صخره ها حفظ کنند.
این قایق ها دارای ابعاد متفاوتی هستند و طول آنها بین ۳/۵ متر تا ۶ متر و عرض ۱/۸ تا ۲/۵ متفاوت است و بین ظرفیت ۴ تا ۱۲ نفر را دارا هستند.
افرادی که سوار قایق می شوند هم حتما می بایست مجهز به جلیقه نجات، کلاه ایمنی و پارو باشند. در صورتی که برنامه طولانی تر از یک روز باشد یک قایق به عنوان تدارکات همراه خواهد بود که امکانات و تجهیزات پخت و پز، کمپینگ، کمک های اولیه و غیره را حمل می کند.
این فعالیت مفرح ورزشی آبی، معمولاً در رودخانه های خروشان انجام می شود و به این صورت است که در قسمت هایی از بالا دست رودخانه که جریان آب آرام تر است افراد به همراه یک “راهنمای رودخانه” پس از اینکه آموزش های مقدماتی را فرا گرفتند سوار قایق ها می شوند و در جهت مسیر رودخانه به پایین می آیند. راهنمایان رودخانه قبلاً دوره های کاملی را زیر ارگان های مربوطه برای اینکه بتوانند مسئولیت گروه را بر عهده بگیرند گذرانده اند.
این فعالیت نیازمند یک کار گروهی خوب است و همه افراد می بایست به فرامین مربی که در انتهای قایق می نشیند به دقت گوش دهند و دستورانی نظیر Forward ،  Backward ، Sit و Up را عمل کنند.
قایق های رفتینگ دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از:
۱- قایق پاروزنی مخصوص سفرهای ماجراجویانه سنگین
۲- قایق پاروزنی مخصوص مسابقات ورزشی (اسلالوم Slalom، سرعت Sprint و مسافت Downriver)
3- قایق پاروزنی مخصوص رودخانه‌هایی با امواج آرام (حداکثر درجه ۲)
۴- قایق‌های پاروزنی باریک مخصوص رودخانه‌های کم‌عرض و کم‌عمق
چه بخوریم؟
بهتر است در روز رفتینگ، ۳ ساعت قبل از شروع برنامه صبحانه پر انرژی و کاملی بخورید که شامل مواد پروتئینی و میوه جات یا آبمیوه باشد. در حین برنامه هم بهتر است نوشیدنی به ویژه شربت آبلیموبنوشید. پس از پایان برنامه هم ویتامین کافی به بدن خود برسانید.
آیا رفتینگ برای همه مناسب است؟
رفتینگ مانند سایر ورزشهای ماجراجویانه دارای درجه بندی است و از سطح ساده که شماره ۱ می باشد تا سطح ۶ که تقریبا قایق رانی در آن غیر ممکن است درجه بندی می شود.
درجه ۱ تا ۲ تقریبا برای همه افراد مناسب است و کمترین میزان خطر را دارد
درجه  ۲ تا سه برای افراد ماجراجو و کسانی که از آمادگی جسمانی کافی برخوردار هستند مناسب است
درجه سختی ۳ تا ۴ برای طبیعت گردان و ماجراجویان حرفه ای و کسانی که با قایقرانی در رودخانه آشنایی دارند مناسب است
درجه ۴ تا ۵ برای قایقرانان حرفه ای و ماجراجو مناسب است
درجه ۶ هم ویژه دیوانگان است و کسانی که می خواهند با قایق از آبشارهای بلند پرش کنند.

تجربه شخصی: رفتینگ در رودخانه نیل
پس از توضیحات فوق و قبل از هرچیز باید بگویم که من هیچ اطلاعی از رفتینگ نداشتم و به عنوان اولین تجربه وقتی در شهر “جینجا” در کشور اوگاندا بودم با تعدادی از دوستان تصمیم گرفتیم که رفتینگ بر روی رودخانه نیل را تجربه کنیم.
بنابراین وقتی که به من توضیح دادند که درجه رفتینگ این رودخانه ۴ و ۵ است درک درستی نداشتم از اینکه با چه چیزی مواجه خواهم شد.
ساعت ۸ صبح در محل حرکت در کنار رودخانه آماده بودیم. تعداد زیادی اروپایی نیز در آن محل آمده بودند که برای آن روز ثبت نام کرده بودند. جلیقه ها، کلاه های ایمنی و پاروها را به افراد تحویل دادند و افراد را به گروه های ۸ نفره تقسیم کردند. به ما ایرانی ها هم که ۷ نفر بودیم یک قایق اختصاص داده شد.

راهنمای رودخانه کمی توضیحات اولیه را ارائه داد و سپس سوار قایق شدیم. آب بسیار آرام و کم سرعت بود و البته عمیق به نظر می رسید. آموزش ها همچنان ادامه داشت و یکبار بصورت تعمدی قایق را چپ کردیم تا تمرینی برای این شرایط داشته باشیم.
در همین حین صدای وهم انگیزی که شبیه صدای آبشار عظیمی به نظر میرسید توجه ما را به خود جلب کرد. ظاهرا تا دقایقی دیگر آن آرامش قرار بود تمام شود.
با نزدیک تر شدن شدت صدا بیشتر و بیشتر شد و کم کم موهای بدن افراد با دیدن صحنه ای که در پیش رو داشتیم سیخ شده بود. آب ناگهان چنان طلاطم پیدا میکرد که گاه ارتفاع امواج به ۳ متر می رسید. از آن بدتر دیدن قایق های جلوتر از ما بود که چگونه به هوا پرتاب می شدند و بعضاً وارونه می شدند.

البته تعدادی کایاک در آن نزدیکی بود و افراد را از آب می گرفت و به قایق رفتینگ نزدیک می کرد اما چندان برای ما که اولین رفتینگ را تجربه می کردیم هیچ قوت قلبی نبود.
وارد تندآب شدیم و قایق چون پر کاه به بالا و پایین پرتاب میشد. آنقدر هیجان و ترس به هم آمیخته بود که هیچکس صدای فریادهای راهنما را نمی شنید. میخکوب در جایمان نشسته بودیم و طناب های اطراف قایق را محکم گرفته بودیم.
اولین و دومین تندآب را به سلامت عبور کردیم اما در سومین که بسیار هم خروشان بود به سرعت واژگون شدیم.
مهارتی که در شنا داشتم به هیچ کاری نمی آمد و فقط جلیقه های نجات بود که کمک میکرد که در زیر فشار امواج نمانم. از آب که سرم را خارج کردم کایاک و با قایق رفتینگ ۱۰ متر فاصله داشتم. پارو همچنان در دستم بود. ترجیح دادم خودم به سمت قایق بروم و کایاک را بگذارم تا سراغ سایر افراد برود.

این ماجرا تا سه ساعت بعد ادامه داشت و بارها در تندآب ها واژگون شدیم. سپس راهنما در مسیر رودخانه به سمت یک جزیره رفت و قایق را در کنار آن متوقف کرد. با تنی خسته ولی سرشار از هیجان پیاده شدیم. به بالای سنگ و صخره ها رفتیم. جایی که مسقف بود و یک میز بزرگ غذا شامل پاستا، انواع ژامبون، نان و چند نوع سالاد را بر روی آن چیده بودند. توقف ما حدود ۴۰ دقیقه طول کشید و دوباره سوار بر قایق ها شدیم. حدود دو ساعت دیگر را هم در امواج خورشان بالا و پایین رفتیم. کمی کار گروهی ما بهتر شده بود و با دقت بیشتری به حرف های راهنما گوش میدادیم و باعث شد تا تعداد واژگونی ها در این قسمت کمتر باشد.

سپس آن آرام گرفت. رودخانه در این قسمت حدود ۴۰۰ متر پهنا داشت و آب آرام و بی صدا به پیش می رفت. به پیشنهاد قایق ران به داخل آب پریدیم و خود را بر روی آب رها کردیم تا جریان آب به آرامی ما را با خود ببرد. معلوم نبود که در این جنگ بین ما و رودخانه چه کسی پیروز شده بود اما هرچه بود فعلا صلح اتفاق افتاده بود.
پس از ساعت ها هیجان و ترشح آدرنالین، این آرام گرفتن شاید بهترین اختتامیه برای این روز بود. یک ساعت به همین منوال گذشت. با سوت راهنما به قایق نزدیک شدیم و سوار آن شدیم تا به سمت ساحل برویم.
سورپرایز دیگری در ساحل انتظار ما را می کشید. یک کباب باربیکیو حسابی با انواع آبجوها و نوشیدنی های دیگر برای ما تدارک دیده شده بود. همانجا عکسهایی که چند عکاس مستقر در حاشیه رودخانه از ما گرفته بودند را بر روی یک کارت حافظه کپی کردند و به ما نشان دادند.
تا شب از شدت هیچان آن روز حال طبیعی نداشتم. تا آن روز این میزان آدرنالین در بدنم ترشح نشده بود. با همه دوستان هم عقیده بودیم که فقط همین تجربه ارزش آمدن به کشور اوگاندا را داشت.

۸ نظر در “تجربه رفتینگ در رود نیل”

1. پرستو نوشته است:

سلام استاد،
    من تا الان یکبار ، حدود یکماه پیش در سریلانکا رفتینگ رو تجربه کردم .با اینکه فکر میکنم با تقسیم‌بندی‌هایی که گفتین برنامه ما حداکثر درجه ۲ بود و یکبار بیشتر در آب پرت نشدم ! ولی اون برنامه و اثر ماندگاری که برای من داشت باعث شد فضایی رو که به زیبایی توصیف کردین و همینطور وحشت و هیجان اون رو تا حد خیلی زیادی حس کنم و خودم رو تو همون شرایط ببینم …

2. حسین نوشته است:

شهاب عزیز و البته خالق بهترین روزهایم دوباره خاطراتم زنده شد دوباره در تصاویرت به تماشای عظمت نیل نشستم و ضربان قلبم تندتر و تندتر شد …
    روزهای همسفری با شما روزهایی بود که در تقویم زندگیم هرگز فراموششان نخواهم کرد …

3. نیر نوشته است:

سلام
    حیف که بیماری تا به حال اجازه نداد این همه هیجان رو امنحان کنم بهر حال نصف العیش وصف العیش با شما و دوستانتان
    در رود خروشان رفتینگ تجربه کردم ولذت بردم
    شاد باشی

4. دالاهو نوشته است:

چه قشنگ

5. محمد نوشته است:

سلام واقعاجالب بودسفرخوبی داشتیدراستش من دنبال یک قایق برای این ورزش هستم اگه سراغ دارید لطفاراهنماییم کنید بسیارممنونم

6. شهاب نوشته است:

نام:
ایمیل (نمایش داده نخواهد شد):
وب سایت:

برای جلوگیری از فرستادن هرزنامه،‌کاراکتر های تصویر را در زیر وارد نمایید در صورت ناخوانا بودن اینجا را کلیک کنید
Click to hear an audio file of the anti-spam word